Obecnie w użytkowaniu pilskiego MZK jest 48 pojazdów, z czego 5 jest elektrycznych - obsługują trasę nr 5 – a 13 hybrydowych. Pozostałe autobusy to pojazdy z silnikiem diesla o najniższych normach Euro 5 i euro 6. - To, że spotykamy się tak często świadczy o tym, że bardzo zależy nam na nowoczesnej komunikacji i że traktujemy to zadanie poważnie. Teraz zakupiliśmy dwa autobusy, które jak wszystko na to wskazuje jeszcze w tym roku uda się nam pozyskać. Teraz podpisujemy umowę, w ramach której w przyszłym roku do Piły trafią trzy kolejne pojazdy elektryczne o przedłużonym zasięgu. Te autobusy będą mogły pracować cały dzień bez dodatkowego ładowania. Tak więc w przeciągu dwunastu miesięcy na ulice naszego miasta wyjedzie pięć nowoczesnych autobusów – mówi prezydent Piły Beata Dudzińska.
Zalety wydłużonego zasięgu podkreśla również prezes pilskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji Tadeusz Majewski -Niedawno mówiliśmy, że technologia nie pozwala użytkować pojazd przez cały dzień w transporcie miejskim, czyli u nas od 4 rano do 22 - 23 wieczorem, bo tak w Pile pracujemy. Natomiast te trzy pojazdy, będą mogły być eksploatowane przez cały dzień i pokonać od 300 do 350 kilometrów nawet w zimie. Prezes MZK zaznaczył jednocześnie, że koszty eksploatacji autobusów elektrycznych, są niższe niż w przypadku tych z silnikiem diesla. Gwarancja baterii o wydłużonym działaniu obejmuje bowiem 13 lat, a więc właściwie cały cykl życia i eksploatacji autobusu. Co ważne, tabor MZK w Pile będzie dalej modernizowany - Nic się nie zmieniło. Jesteśmy w trakcie rozmów końcowych w ramach „Programu Zielony Transport Publiczny 3”, w ramach którego pozyskamy kolejnych 12 autobusów zeroemisyjnych. Oznacza to, że zgodnie z programem, na początku 2026 roku ponad 50 procent naszego taboru będzie zeroemisyjna – wylicza prezes pilskiego MZK.
Obecnie trwają przygotowania do zakupu kolejnych pojazdów - 5 wodorowych i 7 elektrycznych.